Sockerchock

Senaste veckan har varit ganska jobbig rent matmässigt.. för jag har överkonsumerat socker..

De senaste dagarna har varit ganska söta så att säga..

I torsdags tog jag och bakade semlor till mina kollegor.. det blev två sorter, den vanliga med kardemumma och sedan hade jag rivet citronskal i den andra. Tanken med det var att jag har kollegor som varken gillar eller tål mandelmassa. Så dessa semlor serverades med lemon curd.

Mitt semlarecept är som följer:
50 g  jäst
100 g smör
3 dl mjölk
0,75 dl socker
1 tsk salt
1 l mjöl (använde vetemjöl special)
1 tsk kardemumma

I citronvarianten bytte jag ut kardemumman mot rivet skal från en citron. Det skumma var att det doftade Yes citrondiskmedel från ugnen när de gräddades, inte något som gjorde mig supersugen, men de var riktigt goda..

Mandelmassan gjordes i mycket större kvantiteter än detta, men gör man bara en sats funkar detta bra;

150-200 g mandel som rives i en mandelkvarn eller finhackas.
2-2,5 dl florsocker (jag tog mindre.. men efter smak och konsistens kan man ha lite frihet)
1,5 dl mjölk
4-5 bullars inkrom.. eller tills det är en bra massa

Till citronsemlorna hade jag lemon curd som jag skrev tidigare, jag körde dubbel sats och det blev mycket;

200 g smör
4 citroner, saft och skal
4 ägg
3 dl socker

Smöret skall smältas och blandas med skal och saften, hälften av sockret ska in där också och lösa upp sig. Resten av sockret vispas ljust och fluffigt med äggen. Denna smet blandas sedan ner i smöret när sockret löst sig. Sjud det tills det tjocknat och häll upp det på rena glasburkar.

Fredagskvällen avslutades med marängsviss hos grannarna.. som jag behövde mer socker.. men gott var det..

På lördagen var jag bjuden på fika hos en av mina studenter och det började med ljuvliga citronscones. Funkar riktigt bra med lemon curd, Emma fick nämligen en burk av mig.

Därefter serverade hon en chokladmousse toppad med en vaniljkesella och avslutade med kanderade nötter med apelsin.. knäckigt, gott och sött :)

Som om inte det var nog så avslutades kvällen hos min underbara kollega Eva och hon bjöd på en supergod morots och purjopaj, men den var ju inte så söt... det började redan innan förrätten då jag avsmakade deras hemmagjorda munkar (ljuvliga och lättätna), efterrätten bestod yoghurt (turkisk) blandad med grädde och toppad med blandade frysta bär. En ritkigt fräsch efterrätt. Vänner till Eva som också var där tog med sina prov på munkar också och dessa smakade jag med... inte alls lika fina i konsistensen som hos fam Akenine..

Så nu har jag bestämt att det inte blir något sött i form av kakor på länge.. finns ett undantag... tisdag.. då är det handledarträff på jobbet och då serveras både semla och efterrätt.. vi får väl se om jag inte hoppar båda dessa..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0