Pesto

Pesto är verkligen en riktig krydda i livet.. ett fantastiskt tillbehör till det mesta och som Tom, kocken på mitt jobb för länge inspirerade mig till, är det fantastiskt gott att ha på fisk som man lagar till i ugnen, såsom torsk, sej eller kolja. Varken salt eller peppar behövs om man gjort sin egna pesto, och har reglerat kryddor i den, köpepeston kan nog behöva både det ena och det andra.

Jag har svårt för köpepesto, kan väl tycka att Barillas kan funka, Zeta likaså, i nödfall.. Provade Ramas, alltså de som har dyr färsk pasta.. den var ok, blandat med pasta, men alldeles för salt på fisk och på kex. Den var även alldeles för oljig.. det slutade med att min torsk idag låg och simmade i olja i stället för sitt egna spad.

Pesto är så löjligt enkelt att göra själv.. om man ska vara bokstavstrogen skall man ha vitlök, olivolja, parmesanost, grön färsk basilika och pinjenötter.. om man inte är är bokstavtrogen, vilket jag är till viss del, så kan man blanda ganska friskt.. dagens pesto, som jag hade till fisken med köpepeston, bestod av basilika, herrgårdsost som iof var lagrad, mandel och hasselnötter, vitlök och rapsolja samt salt och peppar. Höll ju på att glömma de soltorkade tomaterna.. det är riktigt gott att ha i.. Det tar ca 10 min att göra sin egna pesto tills att den står på bordet.. det går på ett kick och är egentligen billigare per portion.. du får mycket mer om du gör din egna..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0