Julens godsaker

Det har blivit både det ena och andra goda under julen, men en fantastisk god paj som jag hittade i Smålandsposten den 23 dec var riktigt smaskig..
Iof gjorde jag vissa modifieringar av innehållet och drog ner på sockret... rejält..

Deg till 8 personers paj..

3 dl vetemjöl (siktat)
75 g smör
lite mer än 1 dl florsocker (siktat)
½ krm salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg plus en äggula



Citronkrämen

rivet skal av en citron (jag tog lite till..)
Saft från 2 citroner, ca 1,5 dl
2 dl socker (ta bara lite mer än en.. inte mer...)
2 msk smör
3 äggulor
3 dl vatten
4 msk maizena majsstärkelse

Maräng
3 äggvitor (jag tog fyra, tyckte det var synd att slänga den till degen)
1 dl socker
1 tsk citronsaft (nypressad)

Hur gör man då...

Jo degen ska egentligen göras på ett bakbord, där man gör precis som med färsk pasta, alltså göra ett berg av mjöl och sedan lägga allt i mitten och så.. men det gjorde inte jag.. Jag blandade allt utom äggen i en skål och nöp tills det var smuligt och blandade sedan i äggen. Låt det vila i en timme i kylskåpet och kavla sedan ut det i en löstagbar pajform. Låt det vila igen i kylen i en halvtimme. Glöm inte nagga botten. Grädda den sedan i 15 min på nedesta falsen.

Till krämen ska man blanda i ingredienserna i en rostfri kastrull på sprisen, det ska sjuda och inte koka och häll i den i pajformen direkt när den tjocknat.

Sedan ska man egentligen koka marängen och gör gärna det om du känner för det.. jag struntade blankt i det och gjorde vanlig maräng med elvisp.. Stryk ut det över den svala krämen och in med den i ugnen på 250 grader i 3-5 min.. Supergott.. gör den inte för söt, utan låt den vara härligt citronig..


Kommentarer
Postat av: Karin

Så smaskigt!!! Och det är helt rätt, den behöver inte vara översöt.

2011-01-05 @ 15:42:27
Postat av: Anette

Nej, verkligen inte.. den kommer jag att testa fler gånger, absolut :)

2011-01-07 @ 18:50:06
Postat av: N

Låter riktigt gott!

2011-02-07 @ 22:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0