Söndagsmiddag hos mig

Min bil blev äntligen hemkörd nu och som tack lovade jag mamma att fixa middag till mina föräldrar och mormor och morfar. Middagen blev 2 sorters paj för att det skulle bli enkelt var tanken.. och då syrran låg sjuk hos sin Magnus så räckte det bara med två pajer. Jag ville köra veg och en köttfärspaj.. Den vegetariska skulle varit en grekisk paj, med rödlök, fetaost, körsbärstomater och oliver.. det hade säkert blivit bra om jag inte glömt oliverna och fick slänga in dem i salladen istället. Pajen som den var blev väldigt god, jag tog och fräste rödlöken med lite vitlök i olja innan jag slängde i det i den redan förbakade pajformen. Pajdegen hade jag gjort på smör, speltmjöl och grahamsmjöl samt sesamfrön.

Köttfärspajen bestod av köttfärs som mamma redan hade gjort, tanken var att det skulle varit kryddstarkt, men det smakade mest som vanlig köttfärssås.. detta var sedan toppat med ost och skivad tomat. Pajdegen gjorde jag på graham och vete och mortlade ca 2 tsk rosmarin och det blev riktigt gott.. Men om jag hade gjort om det skulle jag bytt botten på de båda pajerna. Det hade varit riktigt gott med rosmarin till den grekiska pajen.

Efterrätten bestod av ngt mamma testat i en butik i fredags, smält choklad blandat med gräddfil, detta blandas och hälls sedan i en portionsskål och toppas med glass. Det mamma inte frågade den som demonstrerade efterrätten vad det var för choklad som användes.. det var inte mörk choklad i alla fall.. det blev en aning för starkt.. och jag ville inte ha så mycket i alla fall.. men med mjölkchoklad skulle det vara super.. ska testa det..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0