Melodifestivalsmat

Jag var hemma hos mina vänner Ida och Daniel i lördags för att kolla melodifestivalen. Jag är lite mer matlagningsintresserad än mina vänner och de gillar när jag kommer och lagar mat hos dem. Jag blev sugen på att testa ett recept från Dagens recept i Sydsvenskan, som är ett samarbete med Middagsfrid. Det blev Kyckling Cacciatore.. det var mumsfilibabba.. och jag måste bara publicera det.

Kyckling cacciatore

med svart ris

Trots att det är en hel chilifrukt i den här rätten upplevs den inte som kryddstark, tack vare den lena krämiga mascarponen och syran i tomaterna.

4 portioner

  • 1 röd chili
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 msk olivolja
  • 2 burkar cocktailtomater
  • 1 kruka basilika
  • 125 g mascarponeost
  • 500 g kycklingfilé (majskyckling)
  • svart ris till 4 personer
  • salt och peppar
  1. Sätt ugnen på 200°. Ta fram en ugnsfast form (ca15x25 cm).
  2. Halvera kycklingbrösten på bredden. Hetta upp 1 msk olivolja i en stekpanna och stek kycklingen på medelhög värme i 2 minuter/sida. Lägg kycklingen i formen.
  3. Halvera, kärna ur och finhacka chili. Finhacka lök och vitlök.
  4. Hetta upp 1 msk olivolja i stekpannan. Tillsätt chilin, löken och vitlöken och fräs på medelvärme i 5 minuter.
  5. Häll över cocktailtomaterna i pannan och krydda med 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Sjud i 5 minuter.
  6. Hacka basilika. Dra av stekpannan från värmen och rör i basilikan och mascarpone.
  7. Häll tomatsåsen över kycklingen. Stek i ugnen i 30 minuter.
  8. Koka ris.
  9. Servera kycklingen i tomatsåsen med riset.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0