Smålandskringlor

Då jag är uppvuxen i Småland och vurmar väldigt mycket för mitt hemlandskap så är den småländska maten något jag gillar.. Smålandskringlor är inget undantag.. däremot är jag sämre på att tillverka dem.. min mor däremot är en fena på det.. Hon gör kringlor från Smålandskokboken, en kokbok som Smålandsposten av ut under 1990-talet. Detta receptet som är superbra kallas för Elevernas grova kringlor och Margareta Lindqvist i Växjö är upphovskvinna till, tillsammans med sina studenter på Hotell och restaurangprogrammet.

Det blir 24 st av detta recepetet.

150 g smör
1 dl socker
½ pkt smör
5 dl filmjölk
1 dl kornmjöl
4 dl grovt rågmjöl
4 dl rågsikt
3 dl vetemjöl
2 msk hjorthornsalt

Gör såhär:

Rör samman socker och smör, smula i jäst och tillsätt övriga ingredienser. Arbeta samman till en deg. Baka ut till runda kringlor och grädda i 200 grader tills de blivit lagom bruna. Jag har testat i varmluft och det funkade inte så bra.

Ät dem med smör och kanske även en liten ostabit så blir det supergott.. gärna med ett stort glas kall mjölk till eller hemmakokt saft.. funkar vilket som..

Så här fina blir dem när de är klara:


De som är bleka är körda i varmluft.. inte så vackra alltså.. vissa blev jättefina och kunde förvandlats till kol om man inte tagit ut dem när man gjorde det.. diskmedlet ska inte serveras till och har inte använts i processen ;)

Kommentarer
Postat av: Karin

Anette, vi behöver gå igenom det här med subjekt och objekt. Och vad bra att du redde ut det där med diskmedlet, jag undrade lite...

2011-04-29 @ 21:55:18
Postat av: Anette

Jo, jag känner att jag borde öva mig lite på sådant, men jag ska ju skriva som kidsen ;)

2011-04-29 @ 22:12:59
Postat av: Linda

Vad goda de ser ut!

Angående kakaogelén så har jag den på bild på min påsktårta, den är det översta mörka lagret choklad. Kan varmt rekommendera att testa det!



http://bengtssonsbaksida.blogspot.com/2011/04/glad-pask-och-en-paskarta.html

2011-04-29 @ 22:31:42
URL: http://bengtssonsbaksida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0