Ellas brytbröd med kesella

Lovade Ulrika att jag skulle publicera mitt favoritbullrecept och här kommer det:

Till 24 bullar behövs:

5 dl mjölk
50 g jäst
250 g kesella
2 msk sirap, men jag använder honung istället
1 tsk salt
3-4 dl grahamsmjöl
8-9 dl vetemjöl

Värm mjölken till fingervarmt. Häll över jästen som är nersmulad i en bunke. Tillsätt kesella, sirap, salt och det mesta av mjölet och blanda till en deg. Jäs i 30 min och knåda degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i 24 delar och rulla till bullar. Jäs ytterligare 30 min och grädda dem sedan i 15-20 min i 225 grader.

Är riktigt goda lite ljumna med med smör och ost samt någon god marmelad. Mums!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0