Baka en kaka

Så på Lucia tyckte jag det var lämpligt att baka det stora julbaket, det vill säga lussekatter och ett försök att bli av med mina Herman.. Karin min kollega tipsade om att man kunde göra mjuk pepparkaka av Herman och det säkert hade varit gott med lingonsylt i. Jag testade detta och har inte provat ännu, utan de ska med till jobbet i morgon. Tyckte att det är lagom juligt och trevligt och bjuda på kaka veckan innan man slutar för julen.

Sedan har jag gjort lussekatter med kesella i. Det blir väldigt goda och saftiga, med två påsar saffran i. Inte den billgaste bulle just nu så att säga. Köpte 3 påsar för ett par dagar sedan och det gick på 104 kr, det är helt tokigt dyrt. Det blir inte mycket saffransrisotto, eller fisksoppa nu.. Får se hur mycket jag blir skyldig min morbror som skulle köpa hem saffran från Indien, inget malt inte utan hela trådar..



Kan vara bra att berätta att mina lussebullar är russinslösa, russin är ett ofog i kakor och bullar och det är onödigt att stoppa i dem för att slänga dem..

Blev även en sats med Ellas brytbröd med kesella och de blev stora, trots jästen gått ut för länge sedan ;) eller i alla fall fem dagar sedan..



Så den sammanlagda bilden av att lagande är detta, trots det saknas en mjuk pepparkaka..



Skumt att mina limegröna väggar ser vita ut på denna bild..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0